Nowe Koszary na Westerplatte. W środku tego budynku detonowano bomby Gdańsk 06.10.2020
3454 wyświetlenia 6 października 2020 (49 opinii)Były najnowocześniejszym budynkiem na terenie dawnej składnicy, a do czasów współczesnych przetrwała tylko ich połowa. Wbrew pozorom, zostały one obrócone w całkowitą ruinę nie we wrześniu 1939 r., ale już po zakończeniu wojny. Mowa o Nowych Koszarach na Westerplatte, położonych przy ścieżce prowadzącej pod Pomnik Obrońców Wybrzeża. Czy w związku z budową na półwyspie muzeum planuje się ich odbudowę?
Więcej na ten temat
Opinie (49) 1 zablokowana
-
2020-10-06 08:32
(8)
Napięta sytuacja w latach 30, ciągłe obserwacje działań polaków na półwyspie wymusiły na twórcach umocnień działanie dyskretne, wręcz w ukryciu. Zobaczcie jaki jest kontrast między niewinną zewnętrzną elewacją koszar, a tym jak są solidnie skonstruowane w środku. Dzięki tej wyjątkowej konstrukcji mimo intensywnego ostrzału budynek będący głównym punktem dowodzenia i oparcia obrońców przetrwał wojenną nawałnicę. Szkoda tylko, że po wojnie padł ofiarą wolnej amerykanki.
- 69 3
-
2020-10-07 19:00
Muzea (2)
Pomniki , stadiony i tak w kółko a może tak szpitale , ośrodki zdrowia , szkoły, przedszkola by budowali ?????
- 4 0
-
2020-10-08 12:59
Kto będzie w nich pracował? (1)
Po co budować kolejne szpitale, ośrodki zdrowia, szkoły itd., skoro w istniejących są permanentne braki kadrowe? Większość pracowników służby zdrowia jest kompletnie zajechanych na kilku etatach i tę patologię trzeba zwalczyć w pierwszej kolejności. Ostatnio jak oddawałem krew, to lekarka nie kojarzyła czy już pokazywałem dowód, czy nie. Przyznała, że o 7:00 skończyła 12h dyżur w szpitalu, a o 7:15 już jechała krwiobusem na akcję RCK. To było o 9:00. Jak można skutecznie pracować przy takim zmęczeniu jeszcze kolejne kilka h? Może czas na tachometry na szyjach medyków ;)
Odpowiedzią jest wolny rynek, czyli prywatna służba zdrowia i prywatne ubezpieczenia medyczne, jako alternatywne do państwowych. Do tego prywatne szkoły i przedszkola + bon edukacyjny oraz nienarzucanie odgórnego, do bólu detalicznego programu nauczania.- 1 1
-
2023-09-03 12:25
Prywatne czy państwowe co za róznica.
Jak ludzi nie ma to nie ma. A czemu brakuje także w prywatnych lekarzy i pielegniarek? Sporo ludzi uczy sie języka i wyjeżdża tam gdzie lepiej i więcej płacą i większy socjal. U nas zas co? Tak naprawde te wielkie szpitale i ośrodki zdrowia zbudowano dawno temu lub za Gierka najczęsciej. To w nowoczesnych czasach do niczego się nie nadaje a tylko zburzenia i wybudowania na nowo. Inne standardy.
- 0 0
-
2020-10-06 12:46
(4)
Jasne
Z pewnością żaden niemiecki szpieg nie wyłapał, że robią szalunki, wstawiają zbrojenie i zalewają betonem....- 8 10
-
2020-10-06 14:50
(2)
Pewnie, bo Niemcy to przecież idioci, tylko jakoś udało im się podbić ponad pół Europy, a po kolejnej przegranej wojnie być dzisiaj potęga gospodarczą. Za to Polacy to niesamowici mądrale, którzy zostali w 1939 rozklepani w dwa tygodnie i do dzisiaj śnią o potędze z czasów Jagiellonów.
- 16 12
-
2020-10-07 13:38
Nie tylko śnią o potędze z czasów Jagiellonów ale są na tyle sprytni, że też wszystko kamuflują prowizorkami (1)
się ma ale ukrywa ... główka pracuje
- 3 1
-
2023-09-03 12:21
Powariowaliście.
Kazdy mysli kategoriami mu współczesnymi. Tak więc Niemcy owszem mysleli nowoczesnie ale najwięcej w każdym wojsku zwykłych trepów które myslą że wszystko bedzie podobnie jak było poprzednio. Fortyfikacje więc kojarzono z poteznymi umocnieniami oraz grubymi betonami. Kazdy popełnia ten sam błąd. Polskie wojsko posiadało mniej broni nowoczesnej ale jednak mimo to było jej dużo jak na kraj. Zdecydował jednak sposób jej użycia bo też u NAS decydowali generałowie co mysleli o wojnie tak jakby była powtórka z poprzedniej. Tak więc koszary Polacy budowali a że solidniej? Takie coś zawsze się robi w koszarach. Z zewnatrz wręcz to wygladało jak baraki łatwe do zburzenia a ze jakies wzmocnienia były to po to aby byle podmuch bomby tego nie przewrócił. Lania betonowych wielometrowych ścian w koszarach zas nie było. Myslcie ludzie.
- 0 0
-
2020-10-07 13:45
Szpiedzy mieli doskonały podgląd ze stojącego nieopodal falowca ...
dziadek mi mówił
- 3 0
-
2020-10-06 13:13
Koniecznie powinny zostać odbudowane. (6)
Zakłamywaniem historii jest utrzymywanie tych ruin. Ludzie myślą, że to efekt bombardowania Westerplatte w 1939r. Koniecznie status quo ante bellum!
- 55 24
-
2023-01-04 12:58
Nie, zrobić tablicę z tekstem opisującym kto i kiedy i w jakim celu zniszczył ten budynek. Wtedy będzie zachowana i prawda historyczna i dowód materialny.
- 0 0
-
2020-10-09 09:38
Najlepiej zrobić z westerplatte hoolywod!
- 0 0
-
2020-10-08 10:06
Nie powinno się odbudowywać
tylko lepiej informować o ich historii. Wtedy nikt nie będzie sądził, że zostały zniszczone we wrześniu '39.
- 1 1
-
2020-10-06 14:25
Przyznam, że byłem pewien, że to od bomardowania - wtedy byłbym za zachowaniem ruiny (1)
ale w świetle informacji z artykułu odbudowa wydaje się być słusznym pomysłem.
- 16 10
-
2020-10-07 08:22
W jakim celu? Wychodki też odbudować?
- 2 7
-
2020-10-06 13:32
Status quo...
Fajny zespól rokowy- 11 1
-
2023-01-04 12:25
Nie ruszać tych ruin!
Nie ruszać i nic nie rekonstruować z tą ruiną Nowych Koszar - zostawić tak jak jest i tylko ewentualnie pokryć górne części betonu jakimś lakierem zabezpieczyć przed działaniem erozji, zakonserwować na tysiące lat dla potomnych żeby nie zapomnieli i wiedzieli dlaczego ludzie w 2 i 3 tysiącleciu niszczyli wszystko co zbudowali i czynili inne autodestrukcyjne rzeczy.
- 1 0
-
2020-12-22 09:32
durnie pisowskie inwestują w ruiny a nie w służbę zdrowia
- 0 0
-
2020-10-08 22:45
Do fanów odbudowy... (1)
Słabo, mili państwo, z rozumieniem istoty rzeczy...
1) Zabytek nie jest do dekoracji, zabytek to zapis historii. Nie rozumiem, dlaczego historia powojenna (i to związana z wczesno- powojennym urządzaniem miasta) miałaby być gorsza od wojennej albo przedwojennej.
2) Z tych pozostałości nie da się zrobić na powrót budynku. "Odbudowa" wymagałaby rozebrania 80% tego, co zostało (ewentualnie, oprócz fundamentów). W ten sposób zastąpimy substancję, bądź co bądź, oryginalną - repliką.
3) Odbudowa do stanu po walkach - to w ogóle perełka pomyślunku. Niby jak to zrobić - postawić budynek i powtórzyć bitwę? Ostrzelać go?
4) Te ruiny mają swój klimat, przy okazji, widać też rozwiązania konstrukcyjne. Replika nie będzie miała klimatu i tej oryginalnej patyny. Będzie po prostu nowym budynkiem.
A "odbudowa" we współczesnej formie... A postawcie sobie współczesny budynek 100 metrów dalej, skoro jest potrzebny bez rozbierania czegokolwiek.- 5 0
-
2020-10-09 10:17
Przecież nie chodzi o stan docelowy, tylko o odbudowę jako proces. Proces wiążący się z finansowaniem i posadami. Nie chodzi o to, by zbudować, lecz o to, aby budować.
- 0 0
-
2020-10-07 17:35
Odtworzyć (1)
Nowe koszary powinny być wiernie odtworzone, skoro w czasie obrony nie zostały zniszczone. Należy odtworzyć stan po walkach z września 1939r - wtedy tylko to ma sens. To co zostało zburzone w czasie obrony nie odtwarzać (ewentualnie odtworzyć ruiny} natomiast wszystko co zostało zburzone po wojnie należy odtworzyć
- 4 6
-
2020-10-09 10:15
Ja ja
Odbudować i od razu zbombardować i ostrzelać, ale tak jak po walkach w 1939, nie więcej.
- 0 0
-
2020-10-06 12:50
Wiele obiektów przetrwało (6)
i wojnę, i Niemców , i nawet komunizm ale poległo pod jednym pociągnięciem pióra przyjaciela deweloperów.
- 62 37
-
2020-10-07 11:44
(1)
Jesteś tego pewien czy był to tylko sen? A może ty jesteś tym przyjacielem developera?
- 0 1
-
2020-10-08 17:54
A może piszesz
z izolatki na Srebrzysku GdańSZCZAninie z Nowych Ogrodów?
- 1 0
-
2020-10-06 17:39
(2)
A ty wrog deweloperow pemnie w ziemiance mieszkasz?
- 7 2
-
2020-10-07 08:36
Rozumowanie nie jest (1)
wszą mocną stroną. Rozumiem , że piszecie z gmachu UM przy Nowych Ogrodach trolle.
- 3 3
-
2020-10-07 11:45
Idź do egzorcysty, niech wypędzi z ciebie chore urojenia.
- 2 2
-
2020-10-06 14:28
Ach ci źli deweloperzy...
Nie da się użytkować przez wieczność budynku jak już go postawisz, a gdzieś trzeba mieszkać i stawiać nowe. Że niby kiedyś nie burzono starych budynków? Jak już postawili tak stoją od Mieszka nie?
- 13 7
-
2020-10-08 08:32
Kolejny przykład na to...
...że Gdańsk zasiedliła w większości nie żadna elita intelektualna, tylko prymitywne plemię Orków.
Mieć, w zniszczonym mieście, zachowany w dobrym stanie budynek o wzmocnionej konstrukcji, do tego wstępnie zabezpieczony przez Niemców i "wykorzystać" go w taki sposób, do czegoś, co spokojnie można było robić w polu?
Brak słów.- 8 3
-
2020-10-06 15:38
Ciekawy artykuł,polecam jednak w tej materii dr.Drzycimskiego ex rzecznika przydenta Lecha Wałęsy. (7)
Drzycimski jest uznanym,najwybitniejszym w Polsce znawcą historii Westerplatte,opublikował najwięcej na ten temat w kraju .Poza tym nie pisał niesprawdzonych paszkwili na temat mjr Sucharskiego jak ulubieniec pisu którego zrobiono dyrektorem muzeum i dano milionową kasę w zamian za plucie na władze miasta i poprzednią fachową dyrekcję muzeun2ej wojny.Ps mi honor by nie pozwolił pluć na majora a potem strać się o posadę dyrektorską w muzeum zmieniając zdanie że jednak Sucharski był bohaterem co za obrzydliwa obłuda.Ps przeczytałem wszystkie w kraju książki na temat składnicy tranzytowej
- 47 22
-
2020-10-06 16:55
Daj spokój. Tu dominują wyznawcy obecnego dyrektora muzeum (5)
Wszystko wiedzą najlepiej. Dla nich Westerplatte bronił pis, a atakował Tusk i Merkel.
- 20 5
-
2020-10-06 21:38
Niestety na tym portalu dominuje w komentarzach amerytoryczny hejt. (2)
Szkoda mi tylko ludzi którzy czerpiąc wiedzę z tutejszych artykułów nie dowiedzieli się kto jest niekwestionowanym(poza pisowcami kwestinującymi wszystko) autorytetetem w dziedzinie historii Wojsk.Skład.TranzDlatego też podałem jego nazwisko.Ps ciekawostka z jednego z opracowań drDrzycimskiego tylko jeden oficer zwracał się po imieniu do majora to jego zastępca.I do końca życia z wielką estymą pisał i mówił o nim wbrew bredniom sugerującym inne postępowanie ,
- 7 2
-
2020-10-07 11:36
Z tym nie mogę się niestety zgodzić (1)
Akurat Wójtowicz wyprzedził dr. Drzycimskiego o lata świetlne w rozpoznaniu historii Westerplatte. Tylko że nie potrafi ważyć postaw. Jak był młody, to walczył z "legendą" Sucharskiego w sposób przerysowany, czego efektem był niepotrzebnie napastliwy ton fragmentów jego pracy o historii WST. To samo można było napisać mniej agresywnie, przemycić w treści. Ale cóż, pewnie słabiej by się sprzedało. Co ciekawe, obecnie od paru lat spuścił z tonu i lansuje się na historii obrony WST już bez wytykania wad Sucharskiego. Teraz jest wielkim obrońcą historii, bo wyczuł w tym posadę i kasę. Oczywiście podczepiając się pod kolegów z PiSu, szczególnie Sellina. Zwykły karierowicz z nochalem wyciągniętym ku tej kasie na budowę obiecanego muzeum, bo to będzie nielicha okazja do poprzytulania tu i tam. Generalnie zamiast iść w bezstronną merytorykę i solidnie pracować na miano eksperta, to postawił się po jednej stronie i, mimo niewątpliwych osiągnięć, poleci przy pierwszym wietrze zmian. A ten prędzej czy później zawieje. Albo da się wykiwać jeszcze wiekszym cwaniakom z bandy politycznej, z którą się związał.
- 7 1
-
2020-10-07 18:53
Z tymi "latami świetlnymi" to bym nie przesadzał. Drzycimski odsiedział swoje w archiwum i w bibliotece PAN, gdzie Wójtowicza nie było chyba w ogóle nigdy.
A co do "przytulania" - cóż. Muzeum Westerplatte istnieje od 2015 roku, mamy rok 2020 nadal nie ma nawet koncepcji, tylko te same makietki co zawsze.- 3 2
-
2020-10-07 11:29
Westerplatte w 1939 bronił osobiście dr Nawrocki, swymi rękawicami bokserskimi
Tak jak Jarosław Kaczyński walczył w Powstaniu Warszawskim w 1944. Wszystko jest możliwe, to tylko kwestia odpowiednio postawionego przecinka czy rozpoczęcia zdania w nowym akapicie.
- 7 2
-
2020-10-06 19:11
Tak , a zdjęcia niemieckie kłamią !!!
Stan tych ruin woła o pomstę do nieba . Jak byłem na Westerplatte w dawnych słusznych czasach i nikt nie informował o dewastowaniu koszar już po wyzwoleniu Gdańska . To co zrobienie do tej pory na tym terenie jest zwykłym zakłamaniem historii łącznie z kopcem i pomnikiem - wstyd !!!
- 2 10
-
2020-10-07 13:05
A jak mam Nobla
to Oskar też mnie się należy?!
- 0 0
-
2020-10-07 18:26
Tylko poco to 1939 bez sensu tak & tak niemieli szans
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.