Tu przed wojną stała kamienica
9340 wyświetleń 6 kwietnia 2021 (313 opinii)Przy Targu Węglowym w Gdańsku, nieopodal budynku LOT-u, są prowadzone wykopaliska archeologiczne. Zerkając zza płotu w wykopach można dostrzec ceglane konstrukcje. To piwnice kamienic, które zostały zniszczone pod koniec II wojny światowej.
Więcej na ten temat
Opinie (313) ponad 10 zablokowanych
-
2021-04-06 12:40
Te przesuwane zdjecia sa super!
- 9 0
-
2021-04-06 13:05
Odbudowac i zabudować w układzie przedwojennym z Danziger Hof włącznie
- 9 2
-
2021-04-06 13:05
(1)
Strasznie popsuł mi humor ten artykuł. Niewiarygodne, jak wielki potencjał ma to miasto i jak bardzo jest on marnowany. I jakoś nie wydaje mi się, żeby zmiana władzy miała w czymś pomóc. Po prostu w Polsce nie ma poszanowania dla urbanistyki, nie istnieje pojęcie gęstej zabudowy czy tkanki miejskiej. Jedyne co u nas się buduje to galerie handlowe, parkingi kubaturowe, drogi szybkiego ruchu i bloki na południu z mieszkaniami za 10k/m2.
- 11 1
-
2021-04-06 13:54
Bo to miasto od wojny nie ma szczęścia do decydentów.
- 2 2
-
2021-04-06 13:10
Bank III Reszy (3)
Z tego co pamiętam to w latach 90tych tzw. Autochtoni Gdańscy (czyli Niemcy) lansowali żeby odbudować na targu Węglowym bank 3 Rzeszy. Tylko że to nie był budynek historyczny bo był zbudowany w latach 30 czy też na początku 40 tych.... Targ Węglowy nie powinien zostać zabudowany bo na starym mieście potrzebny jest plac na którym miasto mogłoby organizować imprezy w lato. czy np. Targ Bożonarodzeniowy, albo koncerty, strefy kibica podczas Mundialu itp.
- 2 12
-
2021-04-06 14:21
przecież jest odbudowany (2)
obok bramy Wyżynnej, obecna siedziba NBP.
Powstał jako Bank Rzeszy, potem Bank Gdański, który emitował guldena. W 1939 został zlikwidowany i przejęty przez Reichsbank.
Ciekawostką jest, że w Banku Gdańskim 40% udziałów należało do polskiego sektora bankowego...- 7 0
-
2021-04-06 17:24
Do końca odbudowany nie jest - budynek miał szczyt, który po wojnie został zupełnie usunięty. Zresztą sam budynek nie był mocno zniszczony.
- 0 0
-
2021-04-07 09:09
Merytoryczna odpowiedź na bełkot jakiegoś frustrata
Dodam tylko że chodzi o ulicę Wojciecha Bogusławskiego a nie Targ Węglowy, co frustrat nam wciska w swoim wpisie
- 1 0
-
2021-04-06 13:14
Artykuł świetny lecz meritum pozostaje
Moje zdanie : odbudować i zabudować Targ Węglowy i Drzewny w formie i kształcie z okresu międzywojennego. Danziger Hof również.
- 12 7
-
2021-04-06 13:30
(3)
Wiem, że to może być kontrowersyjne, ale moim zdaniem burzenie LOT-u byłoby błędem. Nie patrzymy na niego jak na zabytek, tak jak władze powojenne nie patrzyły na budynki przy Targu Węglowym. Efekt jest taki, że niszczymy historię i ignorujemy, że następne pokolenie może docenić to, co my uznajemy za brzydkie
- 6 8
-
2021-04-06 14:14
popieram
- 0 0
-
2021-04-06 14:21
LOT jak najbardziej moznaby bylo doprowadzic do wzglednej estetyki poprzez odnowe elewacji. Sama bryła jest jak najbardziej wartoscią godna konserwacji, jedynie material pozostawia wiele do zyczenia. Ale o czym my tu mowimy,gdy metr obok wycina sie ostatnie drzewa a chodnik i jezdnia wygladaja jak po wybuchu bomby. Niestety
- 1 1
-
2021-04-06 14:24
Popieram .
Meblowiec nie jest wcale taki brzydki, a wręcz od wielu budowli jest ładniejszy/bardziej interesujący (wymieniłem kilka przykładów w innym komentarzu). Problem tylko, że w tamtych czasem dość hojnie szafowano terenem (por. budynek NOT)- 1 2
-
2021-04-06 14:09
Sensowna zabudowa Węglowego Rynku (niech mi ktoś wytłumaczy jak to się dzieje, że wszystkie miasta w Polsce mają rynki, a Gdańsk targi!) jak najbardziej, tylko nie w stylu tych d*pełeczek, co powstały na przeciw Bramy Wyżynnej, ani w tego, co ostatnio zbudowano przy Długich Ogrodach, ze już nie wspomnę o grobowcu teatrem zwanym.
Ceterum censeo, że Meblowiec (zwany od niejakiego czasu Lotem) powinien pozostać jako zabytek.- 6 1
-
2021-04-06 14:16
Poniewaz odbudowa gdanska po wojnie zawsze byla fikcja i tym pozostanie. Nie zaprzegnieto do tego wystarczajaco duzo rąk za komuny, tak jak np mialo to miejsce w warszawie gdzie praktycznie kazdy owczesny warszawiak dolozyl przyslowiowa cegielke do odbudowy (oczywiscie druga strona medalu to wywlaszczenia no ale to osobny temat). Gdansk zostal zniszczony juz w wiekszosci przez bolszewickie armie na koniec wojny dlatego nie byl to potem dla nikogo priorytet, wielu wiekowych gdanszczan pamieta jeszcze plonące zabudowania nad motlawą. A dzisiaj te smutna sytuacje kontynuuje sie tylko przez kompletny brak zagospodarowania przestrzennego ktore laczy sie ze sprzedawaniem dzialek pod losowe inwestycje ktore nijak maja sie do historycznego planu miasta. Konserwator zabytkow jest i zawsze byl tutaj niewydolny, utrudnia ludziom w kamienicach na starym miescie wymiane okiennic a dopuszcza do rozwalania kazdej historycznej panoramy. Nie obwiniam nikogo (no moze poza instytucja konserwatora - sorry stanowisko zobowiazuje), nie mowie tego z pretensjami, po prostu opisuje faktyczny stan. Dzisiejszy Gdansk jest ledwie cieniem tego co bylo tu kiedys. Czy to dobrze- pozostawiam do rozwazenia czytelnikom
- 8 0
-
2021-04-06 14:20
Wyzwolenie Gdaańska (1)
Gdańsk został uznany za zamkniętą fortecę,Festung , a obrona okazała się gorzka i krwawa. Zoppot / Sopot padł 23 marca, Gotenhafen / Gdynia 28 marca i obaj stanęli w obliczu pełnego gniewu, mściwej armii, zmuszając obrońców Gdańska do jeszcze mocniejszej walki, aby umożliwić pozostałym cywilom ewakuację. Okrążeni i silniejsi, nawet gdy dano im możliwość poddania się, Niemcy kontynuowali walkę; że pożary płonęły miesiąc po zdobyciu Gdańska, świadczy o zaciekłości oblężenia. Ostatecznie 30 marca do miasta wkroczyły oddziały Armii Polskiej i Armii Czerwonej ;
- 5 1
-
2021-04-06 17:26
W kwestii pożarów po zdobyciu miasta nieco się mylisz. Były one skutkiem celowych podpaleń dokonywanych przez żołnierzy Armii Czerwonej. Zniszczono w ten sposób sporo budynków nie uszkodzonych podczas działań wojennych.
- 0 2
-
2021-04-06 15:15
Ile jest Gdańska w Gdańsku?
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.